Supplementen, de markt ligt er vol mee. Vitamine supplementen, voedingssupplementen, eiwit supplementen of sport supplementen zoals creatine.
Vandaag neem ik je even mee in de supplementen wereld.
Er zijn een tal aan supplementen en iedereen roept ‘mijn supplement is de beste’. Maar wanneer kies je er nou voor om een supplement te nemen? Eerst even de definitie van het woord ‘supplement’. Letterlijk betekent supplement, een aanvulling. Een supplement is dus letterlijk een aanvulling op de al bestaande inname. Ik zeg bestaande inname, want het uitgangspunt is altijd de voedingsinname. Je wilt in eerste instantie de voedingsinname optimaliseren voordat je een supplement start.
Simpel voorbeeld. Je gaat met vermoeidheidsklachten naar de huisarts, je bloed wordt onderzocht en vitamine D blijkt veel te laag. De huidige inname uit je voeding én de hoeveelheid vitamine D uit zonlicht blijkt voor jou onvoldoende. Vitamine D3 voldoende binnenkrijgen via de voeding is zelfs met een volwaardig eetpatroon niet altijd haalbaar. Dus je hebt een aanvulling nodig. De huisarts schrijft een enkelvoudig vitamine supplement voor met alleen
vitamine D3.
Hoe weet jij dat je een supplement nodig hebt?
Iedereen roept maar dat je ‘dat ene’ supplement moet gebruiken. Maar welke kies jij dan? Dit is afhankelijk van jouw leefstijl, jouw voedingsinname, jouw dagelijkse activiteit én de doelen die jij nastreeft.
Het uitgangspunt is altijd jouw voedingsinname. Op welk vlak liggen hier de tekorten, dat is de vraag. Een aantal vitamines en mineralen lijken* voor een ieder een dagelijkse must te zijn. Denk aan vitamine D3, magnesium en omega 3. Ben jij een intensieve sporter of streef jij specifieke krachtdoelen na, dan kan een voedingssupplement met extra eiwit weer noodzakelijk zijn. Omdat jij met je dagelijkse voedingsinname de hoeveelheid eiwit niet haalt die jij nodig hebt.
Kortom, supplementen zijn geen vervanging van een volwaardig voedingspatroon. Zoals Arie Boomsma eens zei ; ‘Voeding is de basis, met supplementen dicht je de gaten’.
Bepaal eerst jouw gaten op basis van jouw huidige voedingspatroon, je leefstijl, je dagelijkse activiteit en de doelen die je nastreeft.
*Vraag jezelf altijd af, in welke mate wordt hier gesproken vanuit de wetenschap en in hoeverre speelt marketing een rol.